Voor vragen met betrekking tot Nederlandse rekeningen verwijzen we u graag door naar de website van ABN AMRO Nederland.
Het is belangrijk dat u een overlijden zo spoedig mogelijk aan ons doorgeeft.
We kunnen de bankzaken dan met de nodige zorg en aandacht voor u afhandelen. Hoe kunt u het overlijden doorgeven?
Welke documenten we voor de verdere afhandeling nodig hebben, hangt af van de situatie en de producten (cash/effecten/kredieten) op de rekeningen van de overledene. Hieronder leest u de uitleg over enkele documenten waar we om zullen vragen:
We moeten een overlijden officieel kunnen vaststellen. Dit gebeurt via de ‘akte van overlijden’. De burgerlijke stand van de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden geeft deze akte af. Over het algemeen regelt de begrafenisondernemer deze akte voor u.
We hebben steeds een ‘attest of akte van erfopvolging’ nodig om de bankzaken te kunnen afhandelen. Hierin wordt onder andere vastgesteld wie de erfgenamen zijn en wie bevoegd is om de afhandeling van de nalatenschap te regelen. Als erfgenaam bent u wettelijk verplicht om een akte van erfopvolging te laten opmaken door een notaris indien:
Om de nalatenschap te verdelen onder de erfgenamen, moet de bank een getekende instructie van alle erfgenamen ontvangen. Het is ook mogelijk dat alle erfgenamen een volmacht geven aan één van hen of aan de notaris belast met de vereffening verdeling van de nalatenschap. Deze persoon kan hen vertegenwoordigen voor de afhandeling van de nalatenschap. Uw Private Banker of contactpersoon zal u hierover informeren. Dit document bevat:
Na het overlijden komt er veel op u af. U moet veel regelen en zult misschien de nodige vragen hebben. Na het afhandelen van alle zaken rond het overlijden, heeft u misschien ook nog vragen over uw eigen situatie. Bijvoorbeeld wat u het beste kunt doen met het verkregen geld. En of het verstandig is om eventuele beleggingsproducten te verkopen.
We nemen graag de tijd om u als erfgenaam persoonlijk te informeren over onze diensten.