Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

Alles over veilig online bankieren

ABN AMRO Private Banking biedt u een online portaal waarop u uw vermogen eenvoudig kunt opvolgen en beheren. Op elk moment van de dag, waar u ook bent. Onze experts halen alles uit de kast om online bankieren aangenaam en veilig te maken. Alleen worden criminelen steeds vindingrijker als het erom gaat u te misleiden. Daarom is het belangrijk dat ook u de nodige maatregelen neemt om de risico’s te beperken. Hieronder belichten we de meest voorkomende vormen van cybercriminaliteit en leggen we uit hoe u zich daartegen kan beschermen.

 
ABN AMRO

Hoe uw bankzaken veilig houden?

Bij ABN AMRO Private Banking doen we alles om uw bankzaken veilig te laten verlopen. Zo zorgen we voor een beveiligde verbinding, updaten we continu onze systemen en delen we kennis met andere banken. Maar wat kan u doen om fraude te helpen voorkomen? Hier 5 vuistregels:

  1. Deel uw geheime code met niemand
  2. Leen uw betaalkaart nooit uit
  3. Beveilig de toestellen die u gebruikt voor uw bankzaken
  4. Controleer uw rekeningen regelmatig op verdachte transacties
  5. Meld verdachte transacties aan uw bank
ABN AMRO

Hoe fraude herkennen bij mobiel bankieren?

Snel even uw saldo checken, een factuur regelen of wat zakgeld overmaken … Consumenten hebben massaal de voordelen van mobiel bankieren ontdekt. Maar waar geld circuleert, circuleren ook oplichters. Die gebruiken tal van trucs om u geld afhandig te maken. Zo kunnen ze u vragen om uw geheime code of om geld over te schrijven via een link in een e-mail of sms. Allemaal dingen die uw bank u nooit zal vragen. Krijgt u dergelijke vragen, dan is de kans dus groot dat u met oplichters heeft te maken. Blijf dus alert en meld het aan uw bank.

ABN AMRO

Hoe herkent u phishing?

Bij phishing sturen oplichters e-mails die erg veel lijken op een mail van uw bank. Hierin wordt u gevraagd om op een link te klikken. Deze link voert u naar een valse website waar u wordt gevraagd om uw persoonlijke gegevens en uw geheime code in te brengen. Zo kunnen oplichters vervolgens geld van uw rekening halen. Hoe u phishing herkent? Eenvoudig. Uw bank zal u nooit vragen om uw geheime code op te geven, om geld over te schrijven of om direct in te loggen op online bankieren. U hebt een valse e-mail ontvangen of bent slachtoffer geworden van phishing? Meld het ons zo snel mogelijk.

ABN AMRO

Hoe herkent u helpdeskfraude?

Hoe reageert u als iemand van een bedrijf u belt en zegt dat u mogelijk risico loopt, bijvoorbeeld met uw persoonlijke gegevens? Het is logisch dat u zo’n telefoontje serieus neemt. U wilt immers niet dat onbekenden toegang krijgen tot uw gegevens. Oplichters proberen deze angst te misbruiken. Ze bellen u met een verzonnen verhaal vanaf een telefoonnummer dat lijkt te horen bij een bedrijf waar u klant bent. In dit artikel vertellen we hoe u helpdeskfraude kunt herkennen.

Nee. De ABN AMRO Private Banking App is bijzonder goed beveiligd. Wanneer u bijvoorbeeld uw gegevens in de app wilt bekijken, worden deze telkens opnieuw opgevraagd en nooit in de app bewaard. Bovendien logt de app automatisch uit wanneer u hem niet gebruikt. Verder is uw ABN AMRO Private Banking App enkel toegankelijk via een extra code, vingerafdruk of gezichtsherkenning. Maar ook u kan helpen om de app veilig te houden, bijvoorbeeld door uw codes met niemand te delen, niet de app te gebruiken via open wifinetwerken en door steeds de laatste versie van de app te gebruiken.

Met contactloos betalen kunt u kleine bedragen tot € 50 betalen zonder uw geheime code in te voeren. Contactloos betalen is niet alleen heel handig, het is ook uiterst veilig. Zo kan een oplichter niet meer uw geheime code stiekem aflezen terwijl u betaalt. Ook wordt wel eens gezegd dat oplichters door tegen u op te botsen met een speciaal toestel geld kunnen opnemen van uw kaart. Die kans is bijzonder klein omdat een oplichter maximaal € 50 van uw rekening kan opnemen. Bij fraude wordt uw verlies in de meeste gevallen door de bank vergoed.

ABN AMRO stelt alles in het werk om online bankieren zo veilig mogelijk te maken. Maar ook u kan bijdragen aan veilig bankieren. Hier enkele vuistregels:

  • Houd uw codes steeds geheim
  • Leen uw betaalkaart nooit uit
  • Bescherm uw toestel via de schermbeveiliging, een extra code, vingerafdruk of gezichtsherkenning
  • Controleer regelmatig uw bankrekening
  • Meld onregelmatigheden aan uw bank
  • Wees alert wanneer u gebruik maakt van openbare wifinetwerken
  • Laat uw rekening blokkeren bij verlies van uw betaalkaart of telefoon

Oplichters vinden telkens nieuwe manieren om u geld afhandig te maken. Hier enkele ‘klassiekers’:

  • Zogenaamde medewerkers van een softwarebedrijf bellen u, vragen u om toegang tot uw computer en halen vervolgens geld van uw rekening
  • Sommige oplichters doen zich via social media voor als een familielid of vriend. Nadat ze uw vertrouwen hebben gewonnen, vragen ze u om een overschrijving te doen voor een trein- of vliegticket, omdat ze zogezegd in nood zitten
  • Nog andere oplichters zetten valse websites op met heel verleidelijke aanbiedingen. Doet u een online aankoop op dergelijke sites, dan krijgt u uw aankoop nooit geleverd en bent u uw geld kwijt
Blijft dus steeds alert. Klinkt het te mooi om waar te zijn of hebt u twijfels, ga er dan nooit op in.

U vermoedt dat u met een phishingmail te maken hebt? Neem dan het zekere voor het onzekere en volg deze richtlijnen:

  • Klik in geen geval op links of bijlagen in de mail of sms
  • Beantwoord de mail of sms niet
  • Stuur de phishingmail door naar: valse-email@nl.abnamro.com
  • Stuur de valse sms door naar:  +31 97 008 101 095
  • Verwijder meteen de valse e-mail of sms
  • Toch ergens op geklikt? Meld de fraude aan ons

We willen onze klanten veilig laten bankieren. Daarom verbeteren we onze systemen en processen continu, om deze betrouwbaar te houden. Ziet u toch een zwakke plek in een IT-systeem? Dan stellen we het op prijs als u dit aan ons wilt melden.

Meer informatie of een melding doen