Meestal gebruikt ABN AMRO uw gegevens zonder dat u daar toestemming voor geeft. De wet staat dit toe. Dit doen we omdat:
Soms moeten wij wel om uw toestemming vragen. Wij adviseren u de informatie die wij u geven over het gebruik van uw gegevens eerst goed door te lezen. Heeft u toestemming gegeven? En wilt u die intrekken of wijzigen? Dat kan heel eenvoudig. Lees meer over het intrekken of wijzigen van uw toestemming.
Wanneer vragen wij om uw toestemming? In ieder geval in de volgende gevallen:
Goed om te weten:
Gebruiken wij uw gegevens op basis van de wet of een ‘gerechtvaardigd belang’? Dan mogen wij uw gegevens gebruiken zonder uw toestemming. U kunt dan wel eventueel bezwaar maken (be.compliance@be.abnamro.com).
Hebben wij gegevens van u nodig om een overeenkomst met u af te sluiten? En wilt u die toch niet geven, terwijl in de wet staat dat dat wel moet? Dan kunnen wij helaas geen overeenkomst met u aangaan of dan moeten we een lopende overeenkomst met u beëindigen. In de (online) formulieren die u soms moet invullen, ziet u welke gegevens verplicht zijn.
Wilt u dat wij uw gegevens uit onze systemen verwijderen? Dat kan helaas niet voor de verplichte gegevens. Die hebben we nodig. Bijvoorbeeld voor de uitvoering van de overeenkomst die u met ons heeft, of omdat wij verplicht zijn deze te bewaren volgens de wet, of vanwege een gerechtvaardigd belang van de bank.
Als u een bankkantoor bezoekt, kunnen wij cameraopnames van u maken. Dit doen we voor de veiligheid. Ook nemen wij uw telefoongesprekken met onze relatiebeheerders en adviseurs op. Dit doen wij om onze dienstverlening te verbeteren of vanwege een wettelijke verplichting. Wij gaan zorgvuldig om met zulke beeld- en geluidsopnamen. Ze vallen onder dezelfde regels als andere persoonsgegevens. U kunt van uw rechten gebruikmaken, zoals het recht op inzage. Welke rechten u nog meer heeft, leest u hier.