Ashoka werd in 1980 opgericht door een manager bij McKinsey vanuit het idee dat de grootste kans op slagen om de wereld te verbeteren bij sociale ondernemers ligt. Bij mensen met een innovatieve oplossing voor een diep verankerd, globaal maatschappelijk probleem. Sinds 2008 heeft Ashoka een aparte Belgische tak om sociale ondernemers samen te brengen en hen te stimuleren om innovatieve ideeën daadwerkelijk uit te werken.
Voor Ashoka zijn sociale ondernemers de drivers van innovatie en verandering. Om hen de kans te geven hun inspirerende plannen met impact uit te voeren, ondersteunt Ashoka deze ondernemers door hen een wereldwijd kennisnetwerk aan te bieden en hen in contact te brengen met partners die hen kunnen helpen op zowel financieel als strategisch gebied.
ABN AMRO gelooft sterk in de kracht van een organisatie zoals Ashoka, waarin partijen elkaar vinden, de handen in elkaar slaan en projecten met impact realiseren. Daarom zijn we voor het tweede jaar op rij partner van Ashoka’s Impact Programme waarbij beloftevolle, ambitieuze sociale ondernemers een intensieve coaching krijgen om hun bereik verder te vergroten.
Meer info: https://www.ashoka.org
Geld kan een positieve kracht uitoefenen in de wereld en samen hebben we een grotere impact, dat is het basisidee achter de onafhankelijke stichting PYM. De netwerkorganisatie wil vermogenden samenbrengen en hen inspireren om bewust te investeren voor een betere wereld. Investeren met als eerste doel niet het financieel, maar wel het sociaal en maatschappelijk rendement.
Van familiebedrijven tot individuele investeerders, van financieel adviseurs tot grootouders die denken aan de volgende generatie… PYM wil een veilige omgeving bieden waar gelijkgestemden kennis en ervaring kunnen delen omtrent impactbeleggen.
Meer info: www.pym.nu
ABN AMRO is een trotse partner van de Vlerick Business School. Door te participeren in het Centre for Sustainable Finance van Vlerick ondersteunt ABN AMRO wetenschappelijk onderzoek naar duurzame financiering bij KMO’s.
De meeste, zo niet alle ESG-rapportagestandaarden zijn opgezet voor grote bedrijven, terwijl de overgrote meerderheid van bedrijven in een land als België juist klein of middelgroot zijn.
Het onderzoek wil Belgische ondernemingen helpen om beter over duurzaamheid te rapporteren en zo deze belangrijke dimensie op te nemen in hun strategie. Er wordt vooral gewerkt aan de ontwikkeling van een model om de ESG-prestaties (milieu, maatschappij en ondernemingsbestuur) van het midden- en kleinbedrijf te meten. Een betere rapportage leidt tot een beter uitgewerkte strategie wat de duurzame transitie kan bevorderen.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door promovendus Dimitrios Kolokas, op 15 januari 2021 door Vlerick Business School uitgeroepen tot Onderzoeker van het Jaar 2020.